Τις γνωρίσαμε από τα έξυπνα τηλέφωνα και τις ταμπλέτες.
Πλέον οι οθόνες αφής (touch screen) σταδιακά καθιερώνονται στο εσωτερικό των
αυτοκινήτων και θα τις συναντούμε όλο και περισσότερο. Οι οθόνες αφής σε
διαφορετικά μεγέθη είναι η νέα μόδα ή τάση, αν προτιμάτε, στο σχεδιασμό των
εσωτερικών των αυτοκινήτων, καθώς σε πολλά νέα μοντέλα έχουν αντικαταστήσει τα
παραδοσιακά χειριστήρια.
Μετά τα αναλογικά όργανα, τα ηλεκτρονικά απειλούν ένα
ακόμη κλασικό μέρος των αυτοκινήτων. Οι διακόπτες, τα μπουτόν, οι μοχλοδιακόπτες,
τα κουμπιά και τα κουμπάκια είναι είδος προς εξαφάνιση στα εσωτερικά των
σύγχρονων μοντέλων και μάλιστα (σχεδόν) ανεξαρτήτως κατηγορίας, μιας και είναι
θέμα χρόνου και κυρίως κόστους πότε η τάση αντικατάστασής τους θα περάσει και
σε μικρότερα μοντέλα. Το παραδοσιακό λοιπόν interface επικοινωνίας μεταξύ
ανθρώπου και μηχανής αρχίζει να δίνει τη θέση του σε ένα νέο μέσο, την οθόνη
αφής, που με τη μορφή των smartphones και των tablets έχει ήδη καθιερωθεί εκτός
αυτοκινήτου, ενώ όπως δείχνουν τα πράγματα δεν θα αργήσει να πάρει τα ηνία και
εντός.
Πρωταθλητής στην εξέλιξη αυτή, και μάλιστα για δύο
λόγους, το ηλεκτρικό Tesla Model S, στο εσωτερικό του οποίου υπάρχουν δύο μόνο
συμβατικά κουμπιά –επαναλαμβάνουμε αριθμητικά: 2 μόνο– για τα αλάρμ και για το
ντουλαπάκι στο ταμπλό. Όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες ελέγχονται μέσω μιας
τεράστιας οθόνης αφής 17,3 ιντσών, που είναι και η μεγαλύτερη που μπορείτε αυτή
τη στιγμή να βρείτε σε μοντέλο παραγωγής, στην κεντρική κονσόλα.
Μεγάλη οθόνη, επίσης στην κεντρική κονσόλα, διαθέτει και
το πολύ όμορφο Volvo Concept Coupe, την οποία πλαισιώνουν ελάχιστα κουμπιά στο
κάτω μέρος της. Οι Σουηδοί απ’ ότι φαίνεται αλλάζουν λογική προσέγγισης,
αποσυνδέουν το premium από το πλήθος των κουμπιών στην κονσόλα –τα μοντέλα τους
είχαν και έχουν πολλά– και κάνουν τα πάντα πολύ πιο απλά. Πολλά κουμπιά
χρησιμοποιούσαν και χρησιμοποιούν τόσο η Ford όσο και η Opel, οι οποίες μπορεί
να μην κινήθηκαν ριζοσπαστικά καταργώντας τα όλα, αλλά στo Ford S-Max Concept
και στο ανανεωμένο Opel Insignia και τα μείωσαν πολύ και μεγάλωσαν τις οθόνες
στο κέντρο του ταμπλό.
Ακόμη πιο αποφασιστική η Peugeot, που στο 308 περιόρισε
σε τέτοιο βαθμό τα μπουτόν που, εξαιτίας της συνήθειας, το εσωτερικό του
δείχνει με την πρώτη ματιά άδειο. Με τη δεύτερη μοντέρνο, καθότι minimal και
λειτουργικό, ειδικά στις πιο ακριβές εκδοχές του με τη μεγάλη οθόνη αφής των
9,7 ιντσών, ενώ προς την ίδια κατεύθυνση και μάλιστα πιο έντονα κινείται και το
Cactus της Citroen.
Η τάση, όπως βλέπετε είναι καθολική –υπάρχουν και άλλα
παραδείγματα όπως το Opel Monza ή οι Mercedes S-Class και S-Class Coupe– με
μόνο θέμα που προκύπτει να είναι το λογικό και αναμενόμενο: Δεν είναι όλοι όσοι
χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο εξοικειωμένοι με τις οθόνες αφής και τα μενού
επιλογών. Ειδικά δε οι άνθρωποι κάποιας ηλικίας ενδέχεται σε ένα τέτοιο
περιβάλλον να μη νιώθουν άνετα.
Οπότε χρειάζεται μια σταδιακή εγκατάλειψη των
παραδοσιακών τρόπων και μια έξυπνη, εύχρηστη και άμεσα κατανοητή διαμόρφωση των
μενού, ακόμη και για όσους έχουν συνηθίσει τη μέχρι τώρα λογική του «ένα
κουμπί, μία λειτουργία». Το ζητούμενο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, που με τον
ηλεκτρονικό έλεγχο περιορίζουν και το κόστος κατασκευής, γίνεται πιο σύνθετο αν
υπολογίσει κανείς πως οι καταναλωτές κάποιας ηλικίας έχουν και την οικονομική άνεση
να αγοράσουν αυτοκίνητο.Ειδικά όσο πιο ακριβό είναι αυτό…
Στο πλαίσιο αυτό, όλο και καλύτερες θα γίνονται οι οθόνες
αφής και παράλληλα πιο απλές στη λειτουργία, ειδικά από εκείνους που δεν έχουν
εξοικειωθεί με καθημερινή χρήση μέσω π.χ. ενός έξυπνου τηλεφώνου. Μάλιστα η
Continental εξελίσσει νέας τεχνολογίας οθόνες αφής, των οποίων η λειτουργία
βελτιώνεται με τεχνολογία από υπέρυθρες ακτίνες. Σε αντίθεση με τις συμβατικές
οθόνες αφής (χωρητικής ή τεχνολογίας αντίστασης, όπου το ελεγχόμενο πεδίο από
ηλεκτρόνια μεταβάλλεται με την αφή ή με άψυχο αντικείμενο αντίστοιχα), την
οθόνη της Continental καλύπτει ένα αόρατο πλέγμα από υπέρυθρες. Οι ακτίνες
παίζουν το ρόλο του αισθητήρα και ανάλογα με την κίνηση του/των δαχτύλων
αναγνωρίζεται η θέση πάνω στην οθόνη.
Η εν λόγω τεχνολογία έχει το πλεονέκτημα πως επιτρέπει τη
χρήση, ακόμη και αν ο χρήστης φοράει γάντια ή ακόμη και χρησιμοποιεί γραφίδα
(κάτι που επιτρέπουν μόνο οι touch screen αντίστασης). Ουσιαστικά, η ιδέα της
Continental συνδυάζει το πλεονέκτημα της τεχνολογίας αντίστασης για χειρισμό
και έλεγχο με άψυχο υλικό. Το σημαντικότερο πλεονέκτημα είναι πως ο νέος τύπος
οθόνης έχει μικρότερο κατασκευαστικό κόστος, επιτρέποντας το χειρισμό με
χειρονομίες μεγέθυνσης, σμίκρυνσης κ.ά.
Βέβαια, το θέμα είναι πόσο ακριβής και αξιόπιστη θα είναι
η οθόνη υπέρυθρων σε σχέση με τις υπάρχουσες. Πάντως, η κατασκευάστρια δηλώνει
πως οι νέες touch screen θα είναι έτοιμες για διάθεση στους κατασκευαστές
αυτοκινήτων έως το 2017, με μικρό κόστος για τοποθέτηση ακόμη και στα φτηνότερα
μοντέλα. Αξίζει να αναφέρουμε πως η Continental έχει εξελίξει και το
εντυπωσιακό χειριστήριο αφής που συναντάμε στο εσωτερικό της νέας Mercedes
C-Class
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ,τα σχόλια να σχετίζονται με την ανάρτηση και να είναι ευπρεπή.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.