Ήταν 15 Απριλίου του 1863,όταν στα βόρεια της Σαμοθράκης
και στο Ιερό των Μεγάλων Θεών,η αρχαιολογική αποστολή του Γάλ- λου υποπρόξενου Charles
Champoiseau έφερε στο φως ένα απίστευ- της ομορφιάς γλυπτό.Το ελληνιστικό άγαλμα
του 2ου π.Χ αιώνα, αναπαριστούσε τη φτερωτή θεά της Νίκης να
στέκεται πάνω στη πλώρη ενός πλοίου,για να αναγγείλει τη νίκη στον στόλο που
κέρ- δισε τη μάχη.
Ο άγνωστος καλλιτέχνης (με πιθανή καταγωγή από τη Ρόδο)
απο- καλύπτει το γυναικείο σώμα με μεγάλη δεξιοτεχνία και δίνει με έ- ξοχο τρόπο
την εντύπωση του λεπτού και βρεγμένου υφάσματος που κολλάει στο σώμα,ενώ συγχρόνως
κυματίζει από τον άνεμο.Με την άδεια του Σουλτάνου,καθώς το νησί της Σαμοθράκης
βρισκό- ταν ακόμα υπό την κυριαρχία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας,το γλυπτό
μεταφέρθηκε στις 11 Μαΐου του 1864 στην Γαλλία,στο Μου- σείο του Λούβρου.
Πρόσφατα το Μουσείο του Λούβρου συγκέντρωσε 5.000.000
ευρώ από ιδιωτικές δωρεές,μέσω της καμπάνιας «Όλοι Μαικήνες» για την αποκατάσταση
της Νίκης της Σαμοθράκης,καθώς σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας και Αποκατάστασης
των Μουσείων της Γαλλίας το άγαλμα ήταν βαμμένο με χρώμα.Η συντήρηση περατώθηκε
και η αγέρωχη μορφή της θεάς Νίκης δεσπόζει και πάλι στο κεφαλόσκαλο της σκάλας
Daru,στο κομβικότερο σημείο του Μουσείου.
Στην πτέρυγα Sully του Λούβρου επίσης στεγάζεται μια υπέροχη
έκθεση με τίτλο «The winger Victory of Samo- thrace,rediscovering a masterpiece» όπου μέσα από κείμενα,φωτογραφίες,γραφικές απεικονίσεις και
τρισδιά- στατα video ξεδιπλώνεται η ιστορία της Σαμοθράκης,η αναστήλωση του
εξαιρετικού αγάλματος και το ιερό των Μεγάλων Θεών.Πριν ξεκινήσει η λειτουργία
της έκθεσης,το Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο της Γαλλίας συμφώνησε με τους
σκηνοθέτες Κώστα Γαβρά και Αγγελική Αριστομενοπούλου στην δημιουργία ενός ντοκι- μαντέρ
με θέμα την Σαμοθράκη,με σκοπό την προβολή του κατά την διάρκεια της έκθεσης.Δυστυχώς,λόγω
των άσχημων καιρικών συνθηκών,το ντοκιμαντέρ θα είναι έτοιμο τον Ιούνιο και τελικά θα προβάλλεται συνεχώς στο Μουσείο του Λούβρου μετά την
περάτωση της έκθεσης (15-6-15).
ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΣΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ διαισθητική γραφή των εικαστικών καλλιτεχνών και η προσωπική δεξιοτεχνία νομίζω ότι συχνά εμπεριέχει από τη φύση της τεχνική και τέχνη, αλληλοσυμπληρούμενες σαν δύο όψεις του ίδιου νομίσματος.
Ας ονομάσουμε ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ την a priori πορεία διαισθητικής
γραφής, με ταύτιση διαίσθησης και πράξης για την αποτύπωση
νέας παραστατικής μορφής.
α) Την ανάπτυξη με σπουδή της δυνητικής ικανότητας διορατικής
γραφής για την ανάδειξη πνευματικής μορφής με απτά μέσα.
β) Την εννοιολογική δράση και δραματοποίηση, ως αποτέλεσμα της
χειρονομίας εικαστικής αφήγησης και έκφρασης εγγενούς Λόγου.
Ας δεχθούμε ότι η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ είναι η εγγενής ικανότητα (ταλέντο) και το αποτέλεσμα μελέτης που οδηγούν στην αναγνώριση της ανθρώπινης πνευματικής μορφής της δημιουργίας στο πλαίσιο της φιλοσοφίας της τέχνης.
α) Η επικοινωνία με διαισθητικό στοχασμό και ερμηνεία της μορφής,
συγκίνηση, ομορφιά, σύνθεση, ποίηση, πνευματικότητα κτλ.
β) Η κριτική παρουσίαση και η ανάδειξη του έργου τέχνης.
γ) Η ανάδειξη της αρμονίας μέσω της τέχνης στην καθημερινή ζωή.
Το ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ το αντιλαμβανόμαστε με τις αισθήσεις μας ως αυτόνομη ποιητική σύνθεση, το αποτέλεσμα της δημιουργικής πορείας διαισθητικής γραφής.
α) Μια ενότητα-οντότητα ως παλμός δράσης εγγενούς Λόγου.
β) Το εμπειρικό αποτέλεσμα της γραφής νέας εικαστικής μορφής.
Τις πνευματικές αξίες δεν τις καθορίζουν οι εφήμερες ερμηνείες. Οι προσεγγίσεις όμως αυτές νομίζω ότι αντανακλούν αποδεκτές απόψεις στους εικαστικούς και κριτικούς. Χρειάζεται ένα ευρύτερο περιβάλλον συλλογικής δημιουργίας και πληροφόρησης για να πλαστεί μια πληρέστερη άποψη, με διασπορά της ειδικής γνώσης, με μεστότερα παραδείγματα ως αποτέλεσμα της ερευνητικής διδασκαλίας με διάλογο, κριτική σκέψη, ερευνητική αναζήτηση, αντίλογο, στοχασμό, διαλεκτική, διορατική σύλληψη κτλ. δηλαδή Παιδεία.