Το πρόβλημα της ολισθηρότητας των δρόμων είναι γνωστό στην Ελλάδα και ευθύνεται για πολλά από τα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν στη χώρα μας. Για να εξαλειφθεί, δεν αρκεί η κατασκευή σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων σε βασικούς οδικούς άξονες, αλλά χρειάζεται και η συντήρηση του υπόλοιπου οδικού δικτύου με τους δευτερεύοντες δρόμους, κάτι που έχει φυσικά αρκετά μεγάλο κόστος.
Μια επαναστατική μέθοδος βελτίωσης της ποιότητας του οδοστρώματος, που έχει ήδη εφαρμοστεί σε ορισμένους ελληνικούς δρόμους με μεγάλη επιτυχία, ίσως αποδειχθεί το κατάλληλο εργαλείο για τη βελτίωση του συνόλου του οδικού δικτύου με πολύ πιο προσιτό κόστος.
Τα αποτελέσματα αυτής της μεθόδου τα έχουμε διαπιστώσει και σε προσωπικό επίπεδο σε δύσκολα κομμάτια της παραλιακής οδού Αθηνών-Σουνίου, μετά τη Βάρκιζα, όπου κινούμαστε συχνά και όπου η εφαρμογή της μεθόδου είχε θεαματικά αποτελέσματα στη βελτίωση της πρόσφυσης που προσφέρει το οδόστρωμα.
Επέμβαση στο υπάρχον οδόστρωμα
Πρόκειται για μια νέα μέθοδο επεξεργασίας του οδοστρώματος για μείωση της ολισθηρότητας, που ονομάζεται σφαιριδιοβολή και δεν απαιτεί εκ νέου ασφαλτόστρωση. Η μέθοδος αυτή χρησιμοποιείται και σε αεροδρόμια για την αποφυγή ολισθηρότητας στους διαδρόμους προσγείωσης των αεροπλάνων και είναι πολύ απλή. Χωρίς μάλιστα να δημιουργεί ανάγκη για διακοπή της κυκλοφορίας, ούτε επιβάρυνση του περιβάλλοντος, δύο σημαντικά προβλήματα που συνδέονται με τα οδικά έργα.
Η σφαιριδιοβολή εφαρμόζεται μ’ ένα κινούμενο (με χαμηλή ταχύτητα), ειδικά διασκευασμένο φορτηγό, που εκτοξεύει με μεγάλη ορμή ένα μεγάλο αριθμό σφαιριδίων στην άσφαλτο, κάνοντας πιο «άγρια» την επιφάνειά της και καθαρίζοντάς την από διάφορες επικαθίσεις. Αυτό γίνεται χωρίς να αφήνει κατάλοιπα στον περιβάλλοντα χώρο, αφού το σύστημα που υπάρχει στο φορτηγό απορροφά τα πάντα κατά την κίνησή του, μαζί με τα σφαιρίδια που εκτοξεύει.
Όπως μάθαμε σε ένα συνέδριο για την οδική ασφάλεια, όπου ακούσαμε για πρώτη φορά για τη μέθοδο της σφαιριδιοβολής, στοιχεία από κρατικές υπηρεσίες που έκαναν επιτόπιους ελέγχους, έδειξαν ότι στην αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας της παραλιακής λεωφόρου στην Αθήνα, στο ρεύμα προς Σούνιο, ο δείκτης αντιολισθηρότητας του οδοστρώματος αυξήθηκε κατά 50% έως 90% μετά την εφαρμογή της μεθόδου.
Επίσης, στην εθνική οδό Τρίπολης-Σπάρτης έγινε με την ίδια μέθοδο βελτίωση του οδοστρώματος σε σημείο, στο 42ο χιλιόμετρο όπου είχαν καταγραφεί 32 ατυχήματα σ’ ένα χρόνο, με αποτέλεσμα να μηδενιστούν τα ατυχήματα στο εξάμηνο που ακολούθησε μετά την αποκατάσταση. Εξίσου θεαματικά αποτελέσματα στη μείωση των ατυχημάτων υπήρξαν και σε άλλους δρόμους όπου εφαρμόστηκε η μέθοδος, όπως η Αττική Οδός, η Περιφερειακή Θεσσαλονίκης κ.λπ.
Χαμηλό κόστος
Όπως μάθαμε, το κόστος της συγκεκριμένης μεθόδου είναι μόλις το ένα πέμπτο του κόστους της ασφαλτόστρωσης, οπότε μειώνει σημαντικά τα ποσά που πρέπει να διατεθούν για τη βελτίωση των δρόμων στο σύνολο της Eλληνικής Επικράτειας.
Είναι προφανές ότι μια τέτοια μέθοδος αλλάζει ριζικά τα δεδομένα σε ό,τι αφορά τη βελτίωση του οδικού δικτύου, αφού προσφέρει τη δυνατότητα επέμβασης, με πολύ χαμηλό κόστος και εξασφαλισμένα θετικά αποτελέσματα, σ’ ένα πρόβλημα που όλοι οι Έλληνες οδηγοί διαπιστώνουν καθημερινά σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας, όταν κινούνται. Χωρίς μάλιστα να προκαλεί μεγάλη αναστάτωση στην καθημερινή κυκλοφορία, αφού δεν απαιτεί κλείσιμο των δρόμων, ούτε επιβάρυνση του περιβάλλοντος με τόνους σκόνης και άλλων υλικών.
Επιμέλεια: Πάνος Φιλιππακόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ,τα σχόλια να σχετίζονται με την ανάρτηση και να είναι ευπρεπή.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.